تبلیغات
عربی - تقسیم بندی اسم از نظر جنس

چقدر نشنیدن ها و نشناختن ها و نفهمیدن ها که به این مردم آسایش و خوشبختی بخشیده است. دکتر علی شریعتی

تقسیم بندی اسم از نظر جنس

نویسنده : مهرداد یاسمی
تاریخ:شنبه 2 خرداد 1394-12:58 ق.ظ

 تقسیم بندی اسم از نظر جنس :۱.مذکر ۲.مونث

علامتهای اسم مؤنث :۱.تاء مدوره ۲.الف ممدوده ۳.الف مقصوره

نكته مهم = این علامتها نباید جزءِ سه حرف اصلی باشند . اگر جزء حروف اصلی كلمه باشند

دیگر نشانه مؤنث نیستند و اسم مذكرند . مانند : حیاء – ماء – فتی.

اقسام اسم های مذكر و مؤنث :

۱.حقیقی= اسمی است كه بر جاندار دلالت كند . رجلٌ= مذكر حقیقی، اِمرأه= مؤنث حقیقی.

۲.مجازی= اسمی است كه بر غیر جاندار دلالت كند.الكتاب= مذكر مجازی، المدرسه= مؤنث

مجازی.

۳.مؤنث معنوی= اسم مؤنثی كه علامت تأنیث ندارد. زینب- - اُم- شمس- اعضای زوج بدن-

اسامی شهرها و كشورها.

۴.مؤنث لفظی= اسم مذكری است كه علامت تأنیث داشته باشد. حمزه- معاویه- طلحه.


       اسم جمع :

 اسمی است که دارای معنی جمع است ولی ازخود مفرد ندارد؛ مانند :

قَوم ، ملــّــة ، حزب ،شعب .

     اسم جنس جمعی :

 اسمی است که دارای معنی جمع است و از لفظ خود مفرد نیز دارد ولی مفرد آن را با اضافه کردن (( تاء )) یا ((یاء  مشدّد )) ، بدست می آوریم ؛ مانند :

تــُــفـّـاح ( سیب )    تـُـفـّـاحة ( یک سیب )  تــَمر ( خرما )   تمرة ( یک خرما )  یهود  مفرد آن یهودیّ .

     جمع الجمع :

برخی از جمع ها دوباره جمع سالم یا مکسر بسته می شوند که در اصطلاح به آن جمع الجمع می گویند ؛ مانند :

بیت = بیوت = بیوتات

ید = أیدی = أیادی

جمع الجمع حداقل بر نه دلالت می کند یعنی حداقل شامل نه نفر یا نه چیز می شود

منتهی الجموع :

به جمع الجمع بر وزن ( أفاعــِــل و أفاعیـــل ) و نیز هر جمعی که وزن آن شبیه افاعل و افاعیل باشد  منتهی الجموع می گویند ؛ مانند :

کلب = أکلـُــب = أکالـِــب  

  قول = أقوال = أقاویل  

 مسجد= مساجد 

 مصباح = مصابیح

جَــو هر = جواهر 

خاتمة = خواتیم


 

اسمهای علم منصرف در قرآن :

قریش ، شعیب ، صالح  ، یهود ، انجیل ، توراة ، شیطان ، مسیح ، روح القدس ، هود ، عاد ، سبأ ، کعبه ، ودّ ، سواع ، نسر ( نام سه بت جاهلی ) نوح ، محمد ، لوط ، عزیز ، ابو لهب .

 

اسم های علم غیر منصرف :

قارون ، لقمان ، یثرب ، ابراهیم ، هارون ، فرعون ، مصر ، اسرائیل ، یونس ، ابلیس ، آدم ، مریم ، جبرئیل ، میکائیل ، سلیمان ، بابل ، هاروت ، ماروت  ، اسماعیل ، یعقوب ، اسحاق ، ثمود ، مدین ، یوسف ، جهنم ، یأجوج ، مأجوج ، داود ، ادریس ، هامان ، رمضان ، یاسین ، یونس ، طالوت ، جالوت ، آذر ، الیاس ، الیسع ، أبابیل ، عمران ، إرَم ، ایوب ، أحمد ، یغوث ، یعوق ( نام دو بت جاهلی ) ، موسی ، عیسی ، یحیی ، زکریا .

 


 

شب قدر است و طی شد نامه هَجر      سلامٌ فیه حتی مطلع الفجر


 

  صفت مشبهه یکی از انواع مشتقات است که از فعل لازم ساخته می شود تا بر ثبوت یک صفت در شخص یا شی ء دلالت کند مثل : حسَن و کریم .

  تذکر : منظور از ثبوت وجود یک صفت یا خصلت در صاحبش برای همیشه است .

 

وزنهای صفت مشبهه زیاد است ولی بیشتر بر این اوزا ن می آید :

فَـَــعل ، فـُـعل ، فـَـعال ، فـُــعال ، فـََــیعِـل ، فـعیل ، فـَعلان ، فـُـعلان ، فَـَـــعِل ، ( صعب، صُلب، جـَبان ، شجاع ، سَیّد . کریم ، غضبان ، عــُریان ، دَنِق )

 

1- هر اسمی که بر وزن فاعل باشد ولی بر ثبوت دلالت کند صفت مشبهه است به عبارت دیگر اسم فاعل یا اسم  مفعولی که معنای حدوث ( تغییر ، دگرگونی ) نداشته باشد صفت مشبهه است مثل : طاهر القلب ، معتدل القامة ، محمود المقاصد ، حامض ( ترش ) و  سالم .  

 

2- هر کلمه بر وزن فَـَــعـِــل مثل  : فرِح

 

3- أفعل مثل : أحوَل ( چپ چشم ) ، أسود (سیاه ) ، أعرج ( لَنگ ) أبلج ( روشن )  این وزن یعنی افعل باید بر رنگ یا عیب و یا زینت دلالت کند تا صفت مشبهه باشد ولی اگر بر این معانی دلالت نکند و معنای برتری بدهد مثل أکبر (بزرگتر) اسم تفضیل است نه صفت مشبهه .

نکته : اعرج مفرد است جمع آن می شود : عــُرج و عـُـرجان و مونث آن میشود عَرجاء

 

4- فــَـعلان : شَبعان ( سیر ) ، غضبان ( خشمگین ) ، جَوعان (گرسنه ) ، عطشان ( تشنه ) .

 

5- فـَـعل : ضخم

 

6- فعیل : شریف ، رجیم ، رحیم

 

7- فعَل : بطَل ( قهرمان )

 

8- فـَـعال : جَبان ( ترسو ) 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo